יום החינוך המיוחד במחוז חיפה

 

ביום רביעי, 5.3.14, ג' באדר ב' תשע"ד, התקיים יום שיא בתחום החינוך המיוחד במחוז חיפה. ביום זה הושם דגש על העצמה ומנהיגות משותפת של החינוך המיוחד והחינוך הרגיל ברוח הנושא "האחר הוא אני".

מרכז פסג"ה ק. מוצקין, יצא לבקר בבתי הספר של החינוך המיוחד בקריות ובבתי הספר בקריות שיש בהם כיתות שילוב וכיתות חינוך מיוחד.

בבית ספר "אהבה" התקיימה פעילות משותפת של מועצות התלמידים  מבי"ס אהב"ה  ובי"ס ביאליק בנושא "מנהיגות". התלמידים בחרו את התכונות החשובות ביותר למנהיג וערכו פעילות להיכרות מעמיקה בין שני בתי הספר. הפעילות המרכזית, תחת הכותרת "בכוח הכובע", לחידוד הזהות של כל אחד מהתלמידים כמנהיג, הייתה מרגשת במיוחד. החשיבה היצירתית, כושר הביטוי והחשיבה מסדר גבוה היו נחלתם של תלמידי שני בתי הספר. בבית הספר הוצגה תערוכה מרשימה בנושא "האחר הוא אני".


 

בבית ספר "אהרון הרוא"ה בנים" התקיים שיעור משותף של ילדי השילוב עם ילדי כיתה ב' מהחינוך הרגיל. התלמידים עבדו בקבוצות עבודה בחדר שפה המצויד במשאבים מרשימים. ילדי השילוב עבדו עם ילדי כיתה ב' על מיומנויות קריאה בדרך חווייתית ובעזרת משחקים שילדי השילוב הכינו בעצמם. זהו שיעור שבועי, קבוע במערכת, שבו ילדי השילוב חונכים את ילדי כיתה ב', באופן עצמאי, במהלך כל השנה. השיעור התקיים בסימן "ילדי השילוב מובילים למידה משמעותית" ומהמשוב שמילאו כל חונך וחניך בסוף השיעור עולה כי מתקיימת חווית למידה, הצלחה והעצמה של שני הצדדים. ילדי השילוב, שהנחו את הפעילות, הציגו בפנינו גם את 4 האלפים שהם חזון בית הספר: אהבה, אמונה, אכפתיות ואחריות.



בבית ספר "עלומים" התקיימו מספר פעילויות: תלמידי שילוב מכיתות א' וב' ארחו תלמידים מכיתה א' מהחינוך הרגיל, לפעילות משותפת ע"פ הספר "הביצה שהתחפשה". תלמידי השילוב הקריאו את הסיפור, שאלו שאלות וקיימו פעילות יצירתית משותפת. תלמידי החינוך המיוחד בכיתה ו' ארחו תלמידים מכיתה ו' רגילה לסיור משותף במסלולי משחק במדינות שונות בעולם בעקבות לימוד סובב עולם בשיעור גיאוגרפיה. כיתה ה' של חינוך מיוחד עבדה עם כיתה ה' רגילה בנושא הפילים. התלמידים יצקו את תכני הלימוד לתוך משחקי ילדים מוכרים כמו מונופול, משחקי זיכרון ועוד. כמו כן, במסגרת מועצת תלמידים, העבירו תלמידי החינוך המיוחד פעילות בנושא פורים לתלמידי הכיתות הנמוכות.



בבית ספר "נעורים" התקיימו מספר פעילויות גם כן: נערך שיעור חשבון חוויתי משותף לילדי החינוך המיוחד/קבוצות השילוב עם ילדי החינוך הרגיל בכיתה ג'. ילדי השילוב יצרו כרטיסיות בינגו והזמינו את תלמידי החינוך הרגיל משכבת הלימוד שלהם למשחק משותף. תלמידי השילוב מכיתה ד' 1 העבירו שיעור מתוקשב, מלמד, חוויתי ומעצים בעקבות הסיפור "הינשוף שראה הפוך"/יוסי גודארד, בשילוב אסטרטגיות למידה שונות והכינו תוצרים בנושא הסיפור. תלמידי כיתה ג'1 ארחו את חבריהם מכיתה ג'2 לפעילות בחשבון. התלמידים תרגלו מיומנויות בחשבון וכישורי חיים באווירה של בית קפה. הכינו תפריט, קבעו מחירים, מלצרו וחישבו את התשלום ואת העודף.

בבית ספר "קדימה" התקיימו גם כן מספר פעילויות: כיתה ב' איריס, כיתה תקשורתית הכינה כתרים ואזני המן לקראת חג הפורים. כיתה ה' צבעוני, הכינו אזני המן עם חונכים מכיתה ו'. כיתה ג' הדס, כיתה ירוקה. הכינו מסכות לפורים מחומרים ממוחזרים. בכיתה א' דובדבן שמעו את סיפור המגילה ושיחקו בינגו על תכנים מהמגילה. הפעילות התקיימה בשיתוף של חונכים מכיתה ה' רגילה אשר סייעו לתלמידי הכיתה וקישרו אותם אל המטלות. בבית הספר קיים שיתוף פעולה, לאורך כל השנה, בין ילדי החינוך המיוחד וילדי החינוך הרגיל. תלמידים חונכים מכיתה רגילה מסייעים לכיתת חינוך מיוחד ותלמידי חינוך מיוחד חונכים תלמידים רגילים.



גם בבית ספר "רבין" בק. ים, הכינו ילדי השילוב אוזני המן במילויים שונים וכדורי שוקולד לקראת חג הפורים.

בכל בתי הספר התקיימו פעילויות חווייתיות משותפות שתרמו מאוד לשילוב והעצמת ילדי החינוך המיוחד ולשיפור המיומנויות מבחינה לימודית וחברתית.

בכל בתי הספר שמו דגש על ערכים של  שיתוף, קבלה, תרומה לקהילה ופיתוח עמדות חיוביות ורגישות כלפי השונה והאחר בחברה.

שמחנו מאוד להשתתף במגוון השיעורים והפעילויות ביום השיא.

יישר כוח לכל העושים במלאכה.

 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות